Alle Professional Organizers van Nederland

Opruimen van je huis


Professional organizing kan worden ingezet op het werk maar ook thuis in de privé-situatie.

Wanneer je graag je huis, schuur, garage, zolder of andere ruimte wilt opruimen of reorganiseren dan kun je een professional organizer inschakelen. Doormiddel van een gestructureerde werkwijze ga je dan samen aan de slag om een blijvend en goed overzicht te creëren.

Je kunt natuurlijk ook eerst zelf een poging wagen.

Hieronder enkele opruimtips voor het opruimen van je huis


1. Doel bepalen


Voordat je actief aan de slag gaat met opruimen en reorganiseren van bijvoorbeeld je huis is het belangrijk dat je (evt met de professional organizer ) een plan van aanpak maakt. In dit plan moet komen te staan wat de volgorde is van de ruimtes die jullie gaan aanpakken. Wat je budget is. Wat het resultaat moet zijn na opruimen en structuren en wanneer dit gerealiseerd zou moeten zijn.


2. Aan de slag


Wanneer je start in een kamer van je huis waar de rommel flink opgestapeld ligt kan het moeilijk zijn om te bepalen hoe te beginnen. Een mooie start is om de zaken die je in de ruimte hebt liggen te verdelen over drie stapels. Een stapel “bewaren”, een stapel “weggooien en een stapel "weggeven”. Kijk hier kritisch na. We hebben namelijk vaak de neiging om te veel te bewaren. Dit bewaren is misschien ook wel de reden dat je situatie een beetje uit de hand is gelopen. Het weggooien wordt gemakkelijker wanneer je iemand anders heel blij kunt maken met de spullen waar je zelf eigenlijk geen gebruik meer van maakt.


3. Ordenen


Wanneer je heb bepaald wat je wilt bewaren of weg wilt doen is het nu de tijd om te gaan ordenen. Hierbij ga je kijken wat de overeenkomsten zijn tussen de verschillende zaken die je in de stapel “bewaren” hebt liggen. Heb je bijvoorbeeld meerdere tijdschriften op deze stapel liggen, kledingstukken, verschillende soorten gereedschap, pennen, bankafschriften, etc. Leg spullen met voor jouw logische overeenkomsten bij elkaar.


4. Locatie bepalen


Wanneer je de verschillende stapels hebt gevormd is het nu aan jou om jezelf af te vragen of de ruimte waar je nu bezig bent de handigste plek is om deze spullen te bewaren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je gereedschap hebt liggen dat misschien veel logischer in de schuur opgeborgen kan worden. Het slimste is natuurlijk om de spullen die je vaak gebruikt op te bergen in de ruimte waar je ze het meeste nodig hebt.


5. Vaste plek aanleggen


Het geheim van een goed georganiseerde ruimte is het aanleggen van vaste plekken voor je spullen. Wanneer iets een vaste plek heeft hoef je indien je iets nodig hebt maar te kijken op één plek, de vaste plek.

Voor de spullen die je in de ruimte hebt liggen en die je in hier ook wilt bewaren ga je nu een vaste plek bepalen. Wat is nu voor jou een plek die logisch is. Probeer de spullen die je vaak gebruikt op pakhoogte te zetten. Misschien zie je tijdens het opruimen wel dat je behoefte hebt aan een kast of andere opbergsystemen. Schaf deze dan aan. Het is een investering waar je nog lang plezier van zult hebben.

Tip! Ga eerst opruimen en koop dan pas nieuwe opbergsystemen die passen bij de spullen die je wilt gaan opbergen. Zo voorkom je dat je hier verkeerde keuzes in maakt.


6. Labelen


Om te zorgen dat je een lange tijd van je nieuwe structuur kunt genieten kan het handig zijn om de vaste plekken te labelen. Zo weet jij of andere gebruikers precies waar je iets kunt vinden of na gebruik terug kunt leggen. Voor het labelen kun je handig gebruik maken van een labellaar

Kun je wel wat hulp of advies gebruiken?

Kijk hier voor een Professional Organizer bij jou in de buurt.

Terug naar de Professional organizing pagina



Trefwoorden: opruimen huis.




Zoek hier een goede professional organizer